Buletinul informativ PARTENER al Centrului de Voluntariat din cadrul CENTRAS Constanta
Nr. 1, aprilie 2006
 
  Cuprins:
  1. Un nou început
  2. Noutati ale sectorului non-profit din Constanta
  3. Noutati legislative
  4. Voluntariatul constantean
  5. Studiu de caz - Rosia Montana
  6. Oportunitati de instruire
  7. Voluntariatul international, o noua oportunitate
  8. Oportunitati de finantare
  9. Voluntariatul este o arta
 
 
 
  Editorial
Un nou început

Bine ne-am regasit!
Dupa cum stiti, sectorul neguvernamental are ca principala carcateristica entuziasmul si dinamismul, linie directoare dupa care merge si Centrul de Voluntariat din cadrul CENTRAS Constanta. Ne reinventam pentru a putea ajuta mai eficient comunitatea.
Astfel, “PARTENER” a aparut ca urmare a initiativei voluntarilor Centrului de Voluntariat din cadrul CENTRAS Constanta, care doresc o reeditare a revistei cu acelasi nume realizata de alta echipa in perioada 2003-2004. Echipa actuala de lucru a revistei este formata din tineri liceeni si studenti care au inteles ce inseamna activitatea de voluntariat si isi doresc sa-si faca mai bine auzit glasul in comunitatea in care traiesc pentru ca si-au dat seama ca ei au puterea de a fi primul pas in schimbare, fara a mai astepta ca altcineva sa preia initiativa.
Ei isi propun, in colaborare cu CENTRAS Constanta, sa promoveze sectorul neguvernamental in spiritul imbunatatirii relatiilor din cadrul comunitatii noastre. Revista are ca obiectiv dezvoltarea relatiilor dintre ONG- uri, dintre ONG- uri si institutiile publice, dintre ONG- uri si sectorul privat prin stabilirea de parteneriate, contracte de sponsorizare, etc. Se urmareste, astfel, informarea atat asupra procesului de dezvoltare comunitara derulat in mediul rural de catre ONG-uri (activitate care se doreste a fi dezvoltata), cat si asupra activitatilor in curs de dezvoltare de catre ONG-urile din comunitate. Unul dintre obiectivele principale ale revistei este promovarea voluntariatului si a oportunitatilor de voluntariat.
Pentru ca revista sa atinga toate aceste obiective in mod optim si sa vizeze un grup tinta cat mai larg, s-a ales canalul de comunicare cel mai frecvent utilizat, internetul. Cu alte cuvinte, aceasta revista va functiona, cel putin la inceput, in format electronic, urmand ca ulterior, in functie de solicitari si proiecte, sa apara si tiparita.
Ca si grupuri tinta directe, avem ONG-urile, sectorul privat, tinerii si institutiile publice din judetul Constanta, iar indirect vizam tinerii voluntari din ONG-urile constantene.
Speram ca initiativa noastra va fi un sprijin in activitatile si proiectele dumneavoastra in cadrul organizatiilor din care faceti parte. De asemenea, contam pe colaborarea cu cat mai multe ONG-uri din judet, fara de care aceasta revista nu ar putea exista. Nu ezitati sa ne trimiteti comentariile dumneavoastra privind revista. Orice feedback ne este util in activitatile viitoare. Va multumim!


Roxana Cozma, Coordonator de voluntari

Relatii suplimentare la tel. 0241/522012, 0723448726 sau
email: voluntariat-constanta@canals.ro

Sus

 
  Noutati din sectorul non-profit constantean
SIDA - o problema care te priveste!

Educatie prin teatru pentru prevenirea infectiei cu HIV/SIDA, integrarea sociala a adolescentilor infectati/afectati de HIV/SIDA, proiect in derulare la ARAS-Asociatia Romana Anti-SIDA, Constanta

Este un proiect care isi propune sa contribuie la dezvoltarea personala (a abilitatilor de viata – psiho-sociale) a adolescentilor si tinerilor afectati de HIV/SIDA si a voluntarilor, precum si la integrarea sociala a acestora, la combaterea stigmatizarii si discriminarii persoanelor afectate de HIV/SIDA.
Finantator: Reprezentanta UNICEF in Romania
Implementator: ARAS Bucuresti, Constanta, Neamt
Strategia educationala este bazata pe pregatirea unor spectacole de teatru, realizate in comun de adolescenti si tineri (afectati sau nu de infectia cu HIV) si prezentarea acestora elevilor de liceu si adolescentilor din centre de plasament si din alte forme de ocrotire a copiilor in dificultate, ca si cadrelor didactice si educatorilor. Scenariile spectacolelor sunt realizate de adolescentii si tinerii participanti la proiect si sunt selectate in urma unui concurs de scenarii. Pregatirea spectacolelor include: exercitii de interpretare (atentie, focalizare, lucru in echipa, expresivitate si miscare), discutarea, intelegerea, invatarea rolurilor, alcatuirea scenografiei si montarea propriu-zisa a spectacolului. Pregatirea spectacolelor se desfasoara sub indrumarea unor actori sau regizori profesionisti, cu experienta in lucrul cu tinerii. Intelegerea si crearea rolurilor ofera oportunitatea explorarii atitudinilor, intentiilor, deciziilor si comportamentelor tinerilor in circumstante de viata variate, fapt ce constituie cea mai mare valoare a strategiei de educatie prin teatru.
Grupurile de sprijin tematice si intalnirile voluntarilor vor include subiecte precum relatiile cu ceilalti (prietenia, dragostea, familia, relatiile la locul de munca); sexualitatea, sarcina, infectiile cu transmitere sexuala; stereotipurile, prejudecatile, stigmatizarea si reducerea acestora; drepturile omului.

Strategia de comunicare pentru atingerea obiectivelor proiectului include:
Prezentarea spectacolelor de teatru – realizate intr-o maniera interactiva (permitandu-se intreruperea actiunii si sugerarea unui curs oarecare al acesteia); Organizarea de discutii pe tema infectiei cu HIV, cu referire la subiectul spectacolului si in sens mai larg, la prevenirea infectiei HIV si asigurarea accesului la drepturile omului si drepturile cetatenesti pentru toate persoanele, la combaterea marginalizarii si excluziunii sociale; Distribuirea materialelor de informare si sensibilizare create si multiplicate in cadrul proiectului.

Rezultate concrete ale proiectului:
Vor fi organizate cel putin 6 reprezentatii teatrale pe baza de scenarii originale pe tema infectiei cu HIV/SIDA, organizate in licee, centre de plasament, alte institutii, de catre 6 echipe de voluntari si tineri afectati de HIV/SIDA. Reprezentatiile vor fi urmate de sesiuni de informare si dezbatere pe tema infectiei cu HIV si de evaluare.
Cel putin 30 de sesiuni de educatie pentru prevenirea HIV/SIDA, ITS si consum de droguri vor fi organizate de catre voluntarii si adolescentii si tinerii afectati de HIV/SIDA formati in cadrul proiectului.
Se vor pune in scena doua spectacole de teatru, de catre 2 echipe de adolescenti si tineri (cate doua la fiecare filiala ARAS participanta la proiect: Bucuresti, Constanta si Neamt).
Se va infiinta un atelier de formare a voluntarilor si a adolescentilor si tinerilor afectati de HIV/SIDA, precum si a profesionistilor care lucreaza cu acestia.
Vor fi realizate 5.000 de brosuri, 5.000 de fluturasi si 400 de afise, 1.000 de CD-uri si 500 de casete video cu inregistrarea spectacolelor, 1.500 de ghiduri de educatie prin teatru). Materialele informative vor fi create de adolescentii si tinerili implicati in proiect si vor face parte din programul national „Educatia pentru sanatate in scoala romaneasca” al Ministerului Educatiei si Cercetarii.
Se vor organiza 13 grupuri de suport tematice pentru 15 adolescenti si tineri infectati cu HIV:
Beneficiarii directi ai programului sunt 15 de adolescenti si tineri afectati de infectia cu HIV si 15 de voluntari ARAS din aria de desfasurare a proiectului, care vor participa la elaborarea spectacolelor de teatru si la educatia tinerilor pentru prevenirea HIV/SIDA si ITS (o parte se vor implica in strategia de educatie prin teatru, iar ceilalti vor fi formati ca si educatori de sanatate voluntari); 50 de persoane afectate de infectia cu HIV care vor viziona spectacolele de teatru si vor discuta despre experientele proprii de discriminare. De asemenea, cel putin 300 de elevi, care isi vor imbogati cunostintele despre infectia cu HIV/SIDA, dintre care cel putin 100 de elevi isi vor imbunatati abilitatile psiho-sociale.

Durata proiectului: 9 luni (februarie – octombrie 2006)
Aria geografica proiectului: Bucuresti si judetele Ilfov, Constanta si Neamt.

In cadrul acestui proiect a fost lansat un concurs de scenarii. Mai jos veti gasi regulamentul acestui concurs:

REGULAMENTUL CONCURSULUI DE SCENARII
SECTIUNEA 1. ORGANIZATOR
Organizatorul concursului „SIDA – o problema care te priveste” este Asociatia Romana Anti-SIDA (ARAS), cu sediul social in Bucuresti, B-dul Garii Obor, nr. 23, ap. 8, sector 2, conform regulilor din prezentul regulament. Concursul este parte a proiectului de educatie a tinerilor pentru prevenirea infectiei cu HIV si pentru reducerea discriminarii fata de persoanele infectate cu HIV, derulat cu sprijin tehnic si financiar al Reprezentantei UNICEF in Romania.

SECTIUNEA 2. LOCUL DE DESFASURARE A CONCURSULUI
Bucuresti: sediul operational ARAS Bucuresti, Intrarea Mihai Eminescu, nr. 5, sector 2, cod postal: 020079
Tel.: (021) 210.20.77, 210.07.71; Fax: (021) 210 82 51
E-mail: aras@arasnet.ro
Piatra-Neamt: sediul ARAS Piatra-Neamt, Str. Traian, nr. 6, bl. S5, cod postal: 610136
Tel./Fax: (0233) 234.345
E-mail: araspn@mail.csc.ro, aras.pn@arasnet.ro
Constanta: sediul ARAS Constanta, Str. Micsunelelor, nr. 13, Bl 8A, sc. A, ap. 1,
cod postal: 900083
Tel./fax: (0241) 619.666
E-mail: arasct@impromex.ro, aras.ct@arasnet.ro

SECTIUNEA 3. DURATA CONCURSULUI
Concursul se va desfasura in perioada 15.02-15.04.2006, dupa cum urmeaza:
- 27.02-27.03.2006: oferirea de informatii suplimentare despre HIV/SIDA, la solicitarea participantilor, redactarea lucrarilor si inscrierea in concurs (in aceasta perioada se vor putea ridica, de la sediile ARAS mentionate la sectiunea 2, mape cu informatii despre infectia cu HIV si despre scrierea unei piese de teatru, informatii despre educatia pentru prevenirea infectiei cu HIV prin intermediul teatrului).
- 27.03.-15.04.2006 – evaluarea lucrarilor.
- 27.04.2006 – premierea castigatorilor.

SECTIUNEA 4. MODUL DE DESFASURARE A CONCURSULUI
4.1. Obiectul concursului
Concursul se va organiza in serii separate, in Bucuresti si judetul Ilfov, Constanta si Neamt. Participantii la concurs vor trebui sa realizeze un scenariu de teatru pe tema infectiei cu HIV, acoperind problematica riscurilor de infectare, comportamentele cu risc de infectare frecvente in randul tinerilor, strategiile de prevenire, trairile si viata unui tanar infectat cu HIV in Romania.
4.2. Criteriile de evaluare a lucrarilor
Relevanta lucrarii pentru tema data (evaluarea lucrarii va lua in consideratie acoperirea subiectelor mentionate la paragraful 4.1.) va contribui cu ľ la nota acordata lucrarii.
Criteriul estetic va contribui cu Ľ la nota acordata lucrarii.
4.3. Juriul va fi format dintr-un educator de sanatate, un asistent social/psiholog ARAS, un specialist in drama si doi voluntari ARAS.
4.4. Copy-right: drepturile asupra lucrarilor depuse la concurs vor apartine ARAS, indiferent daca au fost castigatoare sau nu. ARAS are dreptul, conform prezentului regulament, sa modifice pentru punere in scena scenariile candidate si sa publice scenariile cele mai relevante, incluse in materiale cu scop educativ, care se distribuie gratuit.
4.5. Inscrierea la concurs: Inscrierea textelor pentru concurs se face pe baza unui cod, inscris pe prima pagina a piesei, dar si pe un plic in care se inchid datele de identificare ale autorului (nume, adresa, telefon, e-mail). Citirea pieselor de catre juriu, ca si intalnirea finala de jurizare, nu se raporteaza decat la textul piesei, numele autorilor cunoscandu-se, prin desfacerea plicurilor, abia dupa desemnarea castigatorului.
Lucrarile se predau la sediile ARAS mentionate la sectiunea 2. Fiecare participant va primi o adeverinta de predare a lucrarii, pe care este inscris codul asociat acesteia.

SECTIUNEA 5. PREMIILE OFERITE
In fiecare dintre cele 3 locatii ale concursului, se va oferi cate un premiu – un obiect la alegerea castigatorului – in valoare de suma exprimata in lei, echivalenta a 500 USD, la cursul finantatorului proiectului.

SECTIUNEA 6. DREPTUL DE PARTICIPARE
La acest concurs pot participa toti elevii, adolescentii din centre de plasament, tinerii cu varste intre 14 si 25 de ani (impliniti pana la data de 15.02.2006), cu domiciliul in Bucuresti si judetele Ilfov, Neamt si Constanta.
Orice participant are dreptul la o singura inscriere.

SECTIUNEA 7. ANUNTAREA SI ACORDAREA PREMIILOR
Premiile concursului (vezi Sectiunea 5) sunt alese dupa intocmirea formalitatilor necesare punerii in posesie. Castigatorul isi va primi premiul conform prezentului regulament, imediat ce vor fi intocmite formalitatile necesare. Castigatorii nu au dreptul sa solicite acordarea unei sume de bani in locul premiilor.

SECTIUNEA 8. LITIGII
Eventualele litigii aparute intre organizator si participantii la concurs se vor rezolva pe cale amiabila sau, in cazul in care aceasta nu va fi posibila, litigiile vor fi solutionate de instantele judecatoresti romane competente.

SECTIUNEA 9. INTRERUPEREA CONCURSULUI
Concursul va putea fi intrerupt doar in caz de forta majora sau printr-o decizie a organizatorului, dar nu inainte de a anunta publicul prin intermediul a cel putin unui cotidian national.

SECTIUNEA 10. REGULAMENTUL CONCURSULUI
Regulamentul Concursului este disponibil, in mod gratuit, la sediile ARAS Bucuresti, Piatra-Neamt si Constanta (Sectiunea 2). De asemenea, orice informatii referitoare la aceasta campanie se pot obtine la numarul de telefon: (021) 210 20 77. Participarea la acest concurs implica obligativitatea respectarii prevederilor prezentului Regulament. Organizatorul isi rezerva dreptul de a modifica prevederile prezentului regulament, cu conditia ca modificarile sa fie comunicate public cu cel putin o zi inainte de aplicarea lor.

ARAS-Asociatia Romana Anti-SIDA, filiala Constanta deruleaza in perioada 10 martie-30 iunie 2006 proiectul cu titlul „Credinta, implicare si speranta!” , finantat de catre Autoritatea Nationala pentru Tineret prin Directia Judeana pentru Tineret Constanta.Valoarea finantarii este de 1.500 RON. Scopul proiectului este reducerea impactului psihologic al infectiei cu HIV/SIDA in randul adolescentilor seropozitivi HIV prin satisfacerea nevoii specifice de petrecere a timpului liber si participarea la activitati educativ –recreative. In cadrul acestui proiect, cei 60 adolescentii infectati cu HIV aflati in asistenta ARAS Constanta vor fi implicati si sprijiniti in realizarea unor felicitari cu ocazia sarbatorilor de Paste ce vor fi trimise colaboratorilor, sponsorilor ARAS Constanta si caselor de plasament in care sunt ingrijiti copii infectati cu HIV din judetul Constanta. Ei se vor intalni la sediul ARAS pentru a realiza felicitarile si cu aceasta ocazie se vor cunoaste mai bine, vor stabili relatii de prietenie si isi vor dezvolta abilitatile artistice.
O alta actiune a proiectului, ce va fi organizata in preajma Sarbatorilor de Paste, pe data de 15 aprilie 2005, va consta intr-un pelerinaj la Manastirea Dervent si la Pestera Sfantului Andrei la care vor participa adolescentii asistati de ARAS Constanta. Pe parcursul proiectului va fi organizat un seminar pe tema „dezvoltarii spirituale”. In cadrul seminarului adolescentii vor primi raspunsuri la o serie de intrebari pe care boala le ridica Adolescentii infectati HIV/SIDA vor fi invatati ca nu trebuie sa considere boala si suferintele lor ca realitati autonome, de natura pur fiziologica, si deci ca putand fi tratate intr-un mod exclusiv tehnic si numai in plan corporal, ca starea si destinul lor nu se afla numai in mainile medicilor, ca mai exista si alte solutii in afara de cea medicala, ca mai exista si alt mod de a-si trai boala si suferintele decat acela de a astepta pasiv de la medicina vindecarea si usurarea. Astfel, prin intermediul acestui proiect dorim ca adolescentii infectati HIV/SIDA sa valorizeze viata spirituala, sa patrunda sensul spiritual al bolii si in acelasi timp sa isi dezvolte relatii de prietenie intre ei si sa se implice in activitati comune care ii vor face sa se simta utili si sa le creasca increderea in fortele proprii.

In perioada 15 martie-14 aprilie 2006 ARAS Constanta deruleaza o campanie de strangere de fonduri in vederea oferirii de cadouri cu ocazia sarbatorilor de Paste pentru cele 90 persoane infectate cu HIV/SIDA aflate in asistenta organizatiei (60 copii si 10 adulti).


Alina Fatu, ofiter de comunicare

Sus
Patronatul Intreprinderilor Mici si Mijlocii Constanta, un partener cunoscut in sectorul nonguvernamental constantean
Activitatile importante ce vor fi desfasurate de organizatia noastra in luna aprilie:
- Participarea la actiunile de informare a oamenilor de afaceri si a micilor intreprinzatori privind aderarea mediului de afaceri la Uniunea Europeana, actiune organizata de Prefectura Constanta care consta in realizarea unor vizite in orasele si municipiile din judet.
- Demararea campaniei de promovare in vederea organizarii la Constanta a celei de-a treia editii a “Zilei Intreprinzatorului Privat” impreuna cu “Forumul Financiar” care va avea loc in luna mai 2006.

Parteneriate existente cu alte organizatii neguvernamentale, institutiile publice si sectorul privat:
Prefectura Constanta, Universitatea Ovidius Constata, Universtitatea Spiru Haret Constanta, AIESEC Constanta, Pro Democratia – Club Constanta, Mare Nostrum Constanta, Camera de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta, Asociatia Transportatorilor Rutieri Constanta, UGIR 1903 Constanta, Biroul Regional de Implementare a Programului SAPARD 2 Sud-Est Constanta, Uniunea Nationala a Agentiilor Imobiliare Filiala Constanta.
Urmeaza a se incheia parteneriate cu Primaria Medgidia, Primaria Mangalia, Primaria Navodari.

Povesti de succes din activitatile de voluntariat desfasurate si opinii ale voluntarilor din organizatie in legatura cu activitatea pe care o desfasoara:
Multe din activitatile de voluntariat ale Patronatului IMM Constanta au fost un real succes si exemplificam numai ultima activitate:
Patronatul IMM Constanta in colaborare cu Association des États Géneraux des Etudiants de l’Europe – Asociatia Studentilor Europeni (AEGEE Constanta) au organizat in perioada 27.02 – 12.03.2006 cursul intensiv “Scoala de afaceri”, avand ca tematica: “ Proiectul de afaceri de la idee la practica”, “Managementul proiectelor”, “Scrierea cererilor de finantare pentru fonduri nerambursabile”.

Sus

PERSOANA CU HANDICAP, O RESURSA PENTRU SOCIETATE

In decembrie 2005 beneficiarii asociatiei Carmen Sylva, in speta persoane adulte utilizatori de fotolii rulante si insotitorii acestora s-au intalnit cu consilieri si personalitati publice locale, la sediul asociatiei, pentru a discuta problemele cu care se confrunta aceasta categorie de persoane cu handicap, in comunitatea constanteana: nerespectarea normelor de accesibilitate la infrastructuri, inexistenta unor mici ateliere protejate adaptate capacitatilor si posibilitatilor de miscare, inexistenta unor ateliere de creatie cu specific marin realizate cu ajutorul voluntarilor, asa cum au fost mai fost realizate in trecut, ajutoare sociale foarte mici, sub limita existentei- 1400000 lei pe luna, lipsa unor dotari/ amenajari speciale, grupuri sanitare adaptate nevoilor speciale ale persoanelor cu handicap neuro-locomotor, a nu se cunosc standardele de realizare a conditiilor de munca specifice persoanelor cu handicap, fapt pentru care persoanele utilizatoare de fotolii rulante ramin tot o categorie de persoane marginalizate social. Dupa implinirea varstei de 18 ani, tinerii cu handicap neuro-psiho-motor raman tot sub supravegherea familiei si raman dependenti de aceasta deoarece nu li se ofera conditii de lucru si integrare sociala adaptate nevoilor lor. In acest fel, creste procentajul persoanelor cu handicap, la fel ca si procentajul celor care primesc ajutor social din partea statului, problema ce ar disparea in momentul angajarii acestei categorii de persoane.
Spre deosebire de conditiile europene conform carora persoana cu handicap poate fi usor incadrata in munca, in Romania inca nu se poate vorbi de asa ceva, datorita carentelor legislative.
Director Burnea Elena- Adela

Sus
AIESEC-platforma internationala pentru dezvoltarea tinerilor

Prezenta in peste 800 universitati din 92 tari, AIESEC , cea mai mare organizatie studenteasca la nivel global, este o platforma internationala care sprijina tinerii sa se descopere si sa isi dezvolte potentialul pentru a avea un impact pozitiv asupra societatii.
Pentru a-si atinge acest scop, AIESEC desfasoara peste 350 conferinte, asigura mai mult de 3500 de oportunitati de lucru in medii internationale si ofera membrilor sai aproximativ 5000 de pozitii de leadership anual.
Suntem o organizatie non-guvernamentala, non-profit, care nu face diferente de rasa , culoarea pielii, religie sau pozitie sociala. Partenerii nostrii, un numar foarte mare de organizatii din diverse sectoare, considera AIESEC drept un mediu de dezvoltare a tinerilor care le ofera acestora accesul la o retea internationala de contacte, promovand dezvoltarea si autocunoasterea prin interculturalism.
Un exemplu concret al activitatii noastre sunt chiar fostii membrii ai organizatiei care detin in prezent functii importante in societate. Acestia au numele de ALUMNI si pastreaza o stransa legatura cu actualii membrii oferindu-le sprijin moral si material.
Programul de baza al AIESEC este reprezentat de stagiile internationale de practica profesionala la care se adauga nenumarate alte proiecte destinate dezvoltarii tinerilor.
AIESEC Constanta face parte din reteaua AIESEC Romania alaturi de alte comitete locale precum Brasov, Oradea, Timisoara, Sibiu, Targu Mures, Craiova, Bucuresti, Iasi, Galati, Cluj, Pitesti si Ploiesti. Infiintat in anul 1993, comitetul local AIESEC din Constanta are in prezent 30 membrii, impartiti pe fiecare dintre cele 5 arii functionale: Relatii Externe Companii, Relatii Externe Studenti, Finante, Marketing, Resurse Umane.
Pentru noi, luna martie a fost una extrem de incarcata dar si plina de realizari; in perioada 9-12 martie am organizat Marea Pregatire Nationala, o conferinta de pregatire a acelor membrii care au un rol strategic in dezvoltarea organizatiei. Aceasta a avut loc la Hotel Parc, in statiunea Mamaia si a reunit peste 230 membrii AIESEC din reteaua nationala.Printre partenerii pe acest proiect se numara companiile Coca-Cola-Campofrio, Dobrogea, McDonald’s, RTC, Xerographix, alaturi de grupul local de sponsori.
Departamentul de Relatii Externe Companii a avut in luna martie focus pe stabilirea de contacte pentru aducerea unui stagiar din Marea Britanie in cadrul companiei de shipping Fair-Play. De asemenea, s-a lucrat la planificarea unui proiect bazat pe conceptul de responsabilitata sociala corporatista, avand ca scop aducerea a 2 stagiari straini care sa dezvolte astfel de campanii in companiile constantene.
Pe departamentul de Relatii Externe Studenti au avut loc 3 mari proiecte care au avut ca scop recrutarea de studenti in ani terminali pentru stagiile internationale de practica: „Scoala de Afaceri”, „Centrul de Training” si „Soft XP”. „Scoala de Afaceri” a fost un proiect adresat studentilor de la Facultatea de Stiinte Economice, urmarind initierea acestora in antreprenoriat. ”Centrul de Training” s-a adresat studentilor de la Litere, oferindu-le pregatire pe planificarea si sustinerea unui training iar „Soft XP” a avut in target studentii de la Facultatea de Informatica. Toate seminariile din cadrul acestor proiecte au fost sustinute de persoane foarte competente, atat din mediul economic si universitar,cat si fosti membrii AIESEC de succes.
Proiectele si-au atins scopul,inregistrandu-se 20 de cereri pentru stagiile internationale de practica profesionala.
Un alt eveniment important care s-a desfasurat pe data de 19 martie la Teatrul National Fantasio a fost „Bucharest Business Week 2006 Awards” in cadrul caruia au fost acordate premii pentru responsabilitate sociala companiilor din mediul economic constantean. AIESEC Constanta a avut rolul de partener local al galei. Toate evenimentele au fost promovate in presa locala, prin departamentul de Relatii Externe.
Si luna aprilie incepe in forta pentru organizatia noastra. In perioada 6-9 aprilie va avea loc la Moeciu, judetul Brasov Seminarul Local de Motivare a echipei AIESEC Constanta. Prin sesiunile de dezvoltare personala, creativitate, managementul timpului si al proiectelor, proactivitate, se urmareste dezvoltarea capacitatilor de comunicare, ideea lucrului in echipa si motivarea participarii membrilor la activitatile viitoare.
De asemenea, responsabilul de mentinerea legaturilor cu fosti membrii AIESEC va lucra la organizarea „Entrepreneurship Awards”, un eveniment dedicat acestora, prin care vor fi premiati cei mai de succes ALUMNI.
Pe partea de Relatii Externe Companii se va incepe abordarea companiilor pentru proiectul de responsabilitate sociala si de asemenea se va planifica venirea si plecarea noilor stagiari. Suntem siguri ca munca noastra va avea rezultatele asteptate si suntem constienti ca ceea ce facem inseamna dezvoltare personala. Credem ca noi, tinerii, putem fi acei agenti ai schimbarii si ca voluntarii fac lumea mai buna. Vom continua sa facem asta cu pasiune, pentru ca viitorul IT’S UP TO US!

Cristina Chirila, AIESEC CT

Sus
Organizatia World Vision Constanta continua Proiectul "Clubul Copiilor" si proiectul de dezvoltare comunitara la Cumpana

In cadrul proiectului “Clubul Copiilor” se va distribui numarul 11 al Revistei Clubul Copiilor la parteneri, colaboratori, copii, parinti, se va organiza expozitia de arta "Lumina si Har" ce va va fi deschisa publicului larg din Constanta, iar lucrari ale copiilor din proiect si ale altor colaboratori vor sta pe simezele Galeriilor Amfora (in centrul orasului) in perioada 13 - 20 aprilie 2006. Nici week-end-urile nu vor fi lipsite de oportunitati de actiune si petrecere a timpului licer, organizandu-se cercuri de religie, arta, teatru, media, comunicare. O coalitie a ONG-urilor active va avea loc sub forma unei intalniri in cadrul Coalitiei "Marea Neagra", ca centru de interes pentru comunitatea constanteana.

Proiectul de dezvoltare comunitara va debuta cu o evaluare de proiect timp de o saptamana, dupa care 5 familii din Cumpana vor primi vaci de lapte, se vor analiza proiectele pe componenta agricola, iar beneficiarii - familii din cele 3 comunitati - vor primi stoloni de capsuni, seminte si material pentru solarii, precum si materiale pentru extinderea unor miniafaceri in domeniul apicol. Nu vor lipsi in aceasta zona nici activitatile extrascolare pe componenta spirituala cu ocazia Sfintelor Pasti, activitati ce se vor grupa sub denumirea de Cluburile Tinerilor Misionari.

Pentru a-si sustine proiectele in desfasurare, organizatia World Vision are ca parteneri Coalitia "Marea Neagra", precum si diverse institutii de invatamant din cadrul Campaniei 2%.


Corina Iordanescu

Detalii suplimentare la tel. + 4 0241 – 549866, sau mobil + 4 0744 383 923, skype ID: corina751.
Sus
CENTRAS Constanta promoveaza arta conducerii in organizatiile de tineret din Judetele Galati si Braila

Conform studiilor efectuate de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile zona de sud-est si in special judetele Galati, Braila, Tulcea, Buzau sunt mai putin dezvoltate atat ca numar al organizatiilor nonguvernamentale cat si ca dezvoltare organizationala proprie. Urmare a acestor informatii Centrul Regional de Resurse pentru ONG - CENTRAS Constanta, impreuna cu partenerul sau « Fundatia Inima de copil », lanseaza proiectul «Inovatie si Arta conducerii in organizatiile de tineret» finantat de UNIUNEA EUROPEANA prin Programul Phare, cu un buget de 24 086,77 EURO. Prin acest proiect ne-am propus instruirea si asistarea organizatiilor din 2 dintre judete, Galati si Braila, pentru dezvoltarea acestora si a regiunii din care fac parte.
Scopul lui este de a imbunatati capacitatea profesionala a ONG-urilor de tineret din judetele Galati si Braila in raport cu nevoile lor specifice. Astfel, liderii organizatiilor interesate vor participa la un modul de 10 cursuri gratuite pe temele: Elaborarea propunerilor de finantare, Managementul proiectelor, Planificare participativa, Planificare strategica, Atragere de fonduri, Managementul financiar, Metodologia evaluarii programelor si poriectelor, Lucrul cu boardul oranizatiei, organizarea de campanii de advocacy, Relatii publice si promovare. Organizatiile participante la acest modul de cursuri vor accesa ulterior un program de acompaniere care va consta in interventii multiple din partea CENTRAS Constanta: sprijin pentru scrierea propunerilor de finantare, dezvoltare organizationala si atragerea de resurse, implicarea voluntarilor in dezvoltarea comunitatii unde activeaza organizatia, etc. Pentru potentialii coordonatori de voluntari si voluntari ai organizatiei proiectul va furniza cursurile «Managementul voluntarilor», «Planificare strategica in lucrul cu voluntarii», «Notiuni generale privind voluntariatul» si «Voluntariatul in domeniul lucrului cu tinerii, cu copiii, cu persoane cu disabilitati si protectia mediului».
In acest moment 9 organizatii din Galati si Braila se afla deja in programul de acompaniere si s-au terminat modulele destinate managerilor acestor organizatii. Din aprilie vor incepe cursurile destinate voluntarilor si coordonatorilor de voluntari din organizatiile selectate.

Boboc Roxana, Coordonator de servicii, programe, CENTRAS Constanta

Sus
 
  Noutati legislative

Statutul din 08/12/2005 al personalului voluntar din serviciile de urgenta voluntare (descarca .jpg)

Hotararea nr 384/2005 din 28/04/2005 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Tineret (descarca .jpg)

Hotarare nr.297/2006 din 02/03/2006 privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 384/2005 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Tineret (descarca .jpg)


Sus
 
  Voluntariatul constantean  
  VOLUNTARIATUL IN COLEGIUL NATIONAL „MIHAI EMINESCU”

Ce este voluntariatul? Ce inseamna el pentru elevi si profesori si ce forme ia in licee? Am incercat sa aflu raspunsul acestor intrebari discutand cu cativa dintre colegii si profesorii mei. Iata ce mi-au raspuns acestia din urma la intrebarea “Ce reprezinta voluntariatul in opinia dumneavoastra?”:

“Voluntariatul se reflecta in actiuni de ajutor in favoarea persoanelor cu dizabilitati de ordin fizic si psihic sau cu probleme materiale, realizate de oameni de mare calitate sufleteasca, oameni carora le pasa de semenii lor aflati in dificultate.
Ii iubesc pe voluntari pentru disponibilitatea si dorinta lor de a face bine celor din jur, chiar daca o fac benevol, in timpul lor liber, cu toate mijloacele de care dispun.” (Prof. Pop Paula Adriana)

“In opinia mea, voluntariatul reprezinta o forma de implicare intr-o actiune benefica aproapelui ce are nevoie de sprijinul meu. Constat cu placere ca, in ultimii ani, astfel de initiative provin din randul tinerilor in mod deosebit. Consider ca voluntariatul se manifesta dintr-o convingere proprie si sincera a fiecarui om. Chiar si atunci cand astfel de situatii sunt difuzate in mod spectaculos prin mass-media, ele ar trebui considerate o modalitate de a-i determina si pe ceilalti sa se implice, sa se solidarizeze cu cei care, punandu-si timpul si efortul la contributie, reusesc sa aduca macar un zambet pentru cel de langa noi.” (Prof. Bucel Simona)

Colegii mei mi-au dat un raspuns unanim: voluntariatul este o actiune facuta din proprie initiativa, in favoarea celor din jur, care tine de firea omului si de cum ii priveste pe semenii sai.
Toti s-au aratat foarte incantati de actiunile pe baza de voluntariat pe care le-au intreprins ori in liceu, ori in diverse organizatii neguvernamentale. Elevii sustin voluntariatul si il vad ca pe un lucru ce aduce numai beneficii comunitatii. Ei sunt gata oricand sa renunte la o parte din timpul lor liber sau sa-si puna la dispozitie resursele pentru a-i ajuta pe cei defavorizati.
In general, am observat ca prefera sa intre in contact cu copiii. Este mai usor sa-i ajute, fiind mai mici si mai vulnerabili. Probabil copiii le inspira nevoia de a-i proteja, de a-i indruma, exersandu-si calitatile “parintesti”.
Pe de alta parte, nici voluntarii nu sunt foarte departe de copilarie. Astfel, pot interactiona mai usor unii cu altii. Au mai multa rabdare decat adultii, se pot juca impreuna, pot sa-si povesteasca diverse situatii specifice copilariei cu care se confrunta, se pot ajuta reciproc. In plus, copiii au mai multa incredere in cineva mai apropiat de varsta lor. Astfel, voluntarii nostri duc la capat cu succes actiunile in care se implica. Iata doar cateva din multimea de exemple:

“Am fost implicata in mai multe proiecte, cum ar fi Special Olympics sau SNAC – Strategia Nationala Actiunea Comunitara, ajutand Scoala Speciala Nr 2.” (Chirita Celina 12E)

“In preajma Craciunului am dus niste pachetele copiilor de la orfelinatul Rotherdam, copii orfani care aveau unele deficiente majore atat fizic, cat si psihic. Am fost voluntara si la Special Olympics, servindu-le copiilor pranzul. Ultima actiune a fost cea intreprinsa la Scoala Speciala Nr.2, ducandu-le cadouri de Craciun si 1 Iunie si organizandu-le banchetul de clasa a 8-a.” (Veli Nesrin 12E)

“Am fost implicata in proiecte de voluntariat, ajutand la impartirea pranzului participantilor si antrenorilor de la Special Olympics si impartirea de cadouri copiilor de la Scoala Speciala Nr 2.” (Bontescu Luiza 12E)

Voluntarii din Colegiul “Mihai Eminescu” isi indeplinesc sarcinile cu mult simt de raspundere, cu seriozitate, dar, cel mai important, cu multa pasiune. Sunt foarte multumiti de ceea ce fac si au gasit cheia succesului: altruismul. Ei sunt dornici oricand sa ajute, atat cat le permit modestele lor resurse.
Totusi, profesorii sunt la curent cu aceste actiuni? Daca da, ce cred despre ele?

“Am constatat cu placere ca elevii colegiului nostru se solidarizeaza in actiuni de voluntariat, punandu-si la dispozitie timpul, rabdarea si chiar resursele financiare. Aceste actiuni ar trebui, poate, mai mult popularizate spre a fi cunoscute de catre toti elevii si profesorii.” (Prof. Bucel Simona)

“Dupa cunostintele mele, colegiul nostru s-a implicat in mai multe randuri in actiuni de colectare de imbracaminte, jucarii si dulciuri, in preajma sarbatorilor de Craciun si de Paste pentru copiii de la casele de copii din Constanta.
Cu ani in urma, personal, m-am implicat in strangerea de carte (manuale si carti de literatura) pentru scolile romanesti din Basarabia.” (Prof. Pop Paula Adriana)

In concluzie, elevi si profesori, in aceeasi masura, se implica si sustin actiunile de voluntariat, manifestandu-si compasiunea si dorinta de a-si ajuta semenii, ramanandu-le drept amintiri zambete sincere ale persoanelor pe care le-au ajutat si sentimente de satisfactie, bucurie si, de ce nu, implinire sufleteasca.
La noi, in “Eminescu”, voluntariatul a devenit, din fericire, un mod de viata, fara de care, poate, lumea nu ar fi la fel.

Voluntari Ionascu Andreea si Elmi Reihan– Colegiul National “Mihai Eminescu”, clasa 11A

Sus
CUM AU REALIZAT ELEVII CONSTANTENI CAMPANIA 2%?
2% de la noi, pentru cei de langa noi


Acesta ar putea fi sloganul campaniei 2% infiintate de Centrul nostru de Voluntariat. Deoarece multe persoane sunt neinformate de aceasta actiune, cei 2%, foarte valorosi, nu pot ajuta cu nimic pe cei aflati in nevoie.
Pentru a putea ajuta deci, trebuie sa informam. Campania isi propune sa promoveze posibilitatea de a dona cei 2% din impozitul platit anual la bugetul statului, catre un ONG cunoscut, pentru contribuirea la rezolvarea unor probleme din comunitatea noastra sau pentru a oferi sprijin persoanelor aflate in dificultate.
In primul rand, trebuie eliminata prejudecata faptului ca am putea da din banii nostri personali. Aceste fonduri fac parte din impozitul anual pe care suntem nevoiti sa il platim catre stat, deci nici un ban in plus nu va fi cheltuit.
Romania nu este singura tara in care se aplica aceasta procedura, Ungaria, Slovacia, Polonia si Lituania primind sprijinul cetatenilor in acest fel. Procedura absolut legala este metionata in articolul 90 din Legea 571/2003 (privind Codul Fiscal), aceasta certificand faptul ca banii vor fi folositi pentru scopul precizat. Directionarea procentului nu este obligatorie, ea exprimand dorinta noastra de a-i ajuta pe altii.
Pentru a putea dona aceasta suma trebuie aleasa o organizatie non-guvernamentala (ONG) care exprima cel mai bine dorinta noastra. Ulterior se va completa “Cererea privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual” (formularul 230) care poate fi solicitata organizatiei respective sau poate fi descarcata de pe Internet. La aceasta este necesara atasarea unei copii a “Fisei fiscale privind impozitul pe veniturile din salarii pentru anul 2006”,care se solicita angajatorului.
Cu fondurile obtinute se va crea un fond de urgenta ce va folosi la ajutorarea persoanelor aflate in dificultate si de asemenea se vor sustine tinerii dotati din institutiile de ocrotire speciala pentru intregrarea lor in comunitate.
“CENTRAS” va poate sprijini in efectuarea formalitatilor de directionare a contributiei de 2%. De asemenea, va vor fi aduse la cunostiinta in mod constant activitatile realizate cu contributia dumneavoastra, astfel incat sa fiti multumiti de decizia luata si sa resimtiti beneficiile ei.
In prezent, campania este in desfasurare si in liceul “George Calinescu” unde voluntari ai centrului nostru o fac cunoscuta. Au fost impartiti fluturasi continand informatiile necesare, iar voluntarele sunt la dispozitia oricui doreste informatii despre campanie.
Profesorii care au completat chestionarele, au fost de acord sa ne impartaseasca parerea dumnealor despre “Campania 2%”.

Calin Daniela,prof. limba engleza: “Consider ca este o initiativa foarte buna, pentru ca sunt foarte multe domenii care au nevoie de fonduri si ca persoana particulara este insuficienta contributia mea. De aceea, o organizatie cum este “CENTRAS”, care cunoaste problemele poate decide judicious folosirea acestui procent.”

Ghisarel Rodica,prof. limba engleza: ”Intotdeauna am simtit ca nu facem destul sau aproape nimic pentru copiii defavorizati din punct de vedere social si familial si am incercat prin metode neorganizate sa ii ajutam. Acum cand am auzit de “CENTRAS” si cand elevele noastre s-au implicat cu tot sufletul in acest proiect am simtit o relaxare ca putem participa concret in ajutarea lor.”
In acest fel, cunoscand si colaborand, putem ajuta pe cei care nu au avut acelasi noroc ca dumneavostra sa se bucure de minimul necesar pentru un trai decent.

Soare Ioana, eleva a Liceului “G. Calinescu” Constanta, clasa X B


CARE SUNT PASII IN STRATEGIA DE ACTIUNE PENTRU CAMPANIA 2%?

World Vision va realiza campania 2% in cativa pasi foarte importanti, cu ajutorul voluntarilor, motivati de existenta unei noi alternative de strangere de fonduri pentru persoanele care stiu sa se bucure pentru fiecare noua usa deschisa....
Astfel, se va realiza o conferinta de presa a campaniei, urmata de mediatizarea acesteia prin participare la emisiuni radio si tv, promovarea campaniei in centre comerciale importante din Constanta si in final colectarea de formulare 230 de la firmele contactate. Un plus de actiune, seriozitate, importanta si dinamism il vor da birourile de informare a beneficiarilor cu privire la aceasta actiune precum si la scopurile si obiectivele asociatiei World Vision , birouri plasate in institutiile si centrele comerciale contactate. Aici, principalii actori vor fi voluntarii, care vor distribui materiale informative si vor avea ocazia sa-si dezvolte abilitatile de comunicare. De asemenea, vor avea posibilitatea sa faca un prim pas spre schimbarea unor mentalitati si stereotipuri sociale atunci cand ni se vorbeste de bani.....fie ei chiar si din impozit.....
Asteptam cu nerabdare din partea organizatiei World Vision, informatii suplimentare in legatura cu modul in care s-a desfasurat tot acest proces, impreuna cu o evaluare a impactului pe care l-a avut intreaga strategie adoptata. Ar putea fi un bun model pentru toti cei interesati de realizarea unei campanii la nivel national.

Roxana Cozma, Coordonator de voluntari, Centrul de Voluntariat Constanta
Sus
INSTRUCTIUNI IN CAMPANIA 2%, utile COORDONATORILOR DE VOLUNTARI

Directionati 2% din impozitul dvs. pe venit!
Conform Codului Fiscal, contribuabilii persoane fizice au posibilitatea sa directioneze 2% din impozitul pe veniturile obtinute in anul 2005 catre o entitate nonprofit.
Aceasta optiune nu va costa nimic! Daca nu o folositi, suma respectiva ramane statului.
Puteti directiona aceasta suma catre un ONG astfel:

• Daca sunteti salariat:
o Obtineti de la firma sau institutia la care lucrati "Fisa fiscala privind impozitul pe veniturile din salarii pentru anul 2005" (formularul 210), completata de firma cu datele dvs. Fiecare firma sau institutie are obligatia legala de a realiza acest document pentru fiecare angajat si de a-l distribui angajatilor pana la 28 februarie 2006. Aceasta foaie indica impozitul pe salarii pe care institutia la care lucrati l-a platit statului in cursul anului 2005.
o Descarcati "Cererea privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual" (formularul 230) (de la acest link), completati-l, tipariti-l si semnati-l. Nu este necesar sa indicati suma pe care o directionati catre organizatia aleasa, aceasta suma va fi calculata automat de catre cei de la finante in functie de impozitul pe venit platit deja de dvs. Pe acest formular sunt trecute deja datele care indica organizatia aleasa ca beneficiar al sumei de 2% din impozitul platit de dvs.
o Exemplu:
Denumire entitate nonprofit: Centrul Regional de Resurse pentru Organizatii Neguvernametale- CENTRAS Constanta
Cod de identificare fiscala a entitatii nonprofit: 14208614
Cont bancar (IBAN): RO73 MIND 2402 511 000 702 600
o Trimiteti formularul 230 completat si semnat de dvs, impreuna cu o copie a Fisei fiscale a dvs. (formularul 210), la administratia financiara de care apartineti, pana la data de 15 mai 2006. Puteti trimite documentele prin posta, cu scrisoare recomandata, sau sa le depuneti personal, la registratura administratiei financiare.

• Daca aveti (si) venituri din alte surse (profesii libere - medic, avocat, notar, expert contabil, arhitect, cedarea folosintei bunurilor - chirii, drepturi de autor, etc.), aveti obligatia legala sa depuneti la administratia financiara o declaratie privind veniturile dvs. Pe aceeasi declaratie puteti indica si directionarea a 2% din impozitul dvs. catre CENTRAS. Pentru aceasta:
o Descarcati "Declaratia speciala privind veniturile realizate" (formularul 200) de la acest link, completati-l, tipariti-l si semnati-l. Nu este necesar sa indicati suma care o directionati catre organizatia aleasa, aceasta suma va fi calculata automat de catre cei de la finante in functie de impozitul pe venit platit deja de dvs. Pe acest formular sunt trecute deja datele care indica organizatia aleasa ca beneficiar al sumei de 2% din impozitul platit de dvs.
o Trimiteti formularul 200 completat si semnat de dvs. (impreuna cu formularele 210 si 230, daca sunteti si salariat) la administratia financiara de care apartineti, pana la data de 15 mai 2006. Puteti trimite documentele prin posta, cu scrisoare recomandata, sau sa le depuneti personal, la registratura administratiei financiare.

Sus
Dezbatere asupra tineretului constantean

Sambata, 18 martie 2006 a avut loc dezbaterea intitulata „Locul tinerilor in societatea constanteana de azi. Implicarea tinerilor in rezolvarea problemelor comunitatii”. Derulata in cadrul proiectului „Cetatenie democratica” al Centrului Educatia 2000+, dezbaterea s-a bucurat de participarea unora dintre consilierii municipali, a 50 de elevi de liceu – voluntari in cadrul organizatiilor neguvernamentale, cadre didactice, reprezentanti ai societatii civile, precum si a deputatului Corneliu Dida, a directorului Directiei Judetene de Tineret Constanta – Claudiu Teliceanu, a inspectorului scolar la disciplina Religie – Parintele Maxim si a coordonatorului Centrului de Combatere, Prevenire si Consiliere Anti-drog, Sorin Petrescu.

Participantii la dezbatere au abordat subiecte precum:
- incluziunea sociala a tinerilor defavorizati;
- implicarea elevilor in activitati extracurriculare, ajutand astfel la rezolvarea problemelor comunitatii;
- masuri pentru diminuarea infractionalitatii in randul tinerilor;
- rolul scolii in pregatirea pentru viata;
- participarea tinerilor la procesul decizional;
- rolul Bisericii in stimularea spiritului comunitar.

Dezbaterea a generat schimburi animate de replici intre reprezentantii institutiilor guvernamentale si tinerii prezenti, din acest dialog desprinzandu-se entuziasmul cu care tinerii au primit vestea infiintarii in curand in municipiul Constanta a Consiliului Local al Tinerilor, for consultativ pentru stimularea implicarii tinerei generatii in procesul decizional.
Scopul proiectului „Cetatenie democratica” este consolidarea increderii cetatenilor in oficialii alesi in cadrul structurilor politice centrale si locale prin promovarea implicarii active a acestora in comunitate si incurajarea lor de a se alatura eforturilor organizatiilor neguvernamentale de imbunatatire a calitatii vietii si de consolidare a democratiei in Romania. Proiectul se deruleaza cu implicarea a 20 de parlamentari din intreaga tara. In Constanta sunt 2 parlamentari implicati in acest proiect: senatorul PSD Cristian DIACONESCU si deputatul PD Laurentiu MIRONESCU. Dezbaterea de sambata s-a derulat cu sprijinul Hotelului Ibis Constanta.

Cosmin Barzan - stagiar in cadrul proiectului "Cetatenie democratica"

Sus
Zilele Tineretului - Tânar în actiune

Centrul Teritorial ANSIT Constanta organizeaza în Constanta, perioada 28.03.2006 - 02.05.2006: Zilele Tineretului – Tânar în actiune. Evenimentul este organizat cu ocazia zilei de 2 Mai – Ziua Tineretului. „Zilele Tineretului” este, prin natura desfasurarii lui, un eveniment organizat de tineri pentru tineri cu ocazia zilei de. „Zilele Tineretului” ofera tinerilor ocazia sa se exprime prin activitati cultural-artistice si sport. Totodata, acest eveniment, vine în întâmpinarea tinerilor artisti, oferindu-le un cadru de manifestare propice si oferindu-le posibilitatea de a fi instruiti si remarcati. „Zilele Tineretului” se doreste a deveni un eveniment anual, cu o tema sub egida careia sa fie derulate actiuni reprezentative pentru genurile cultural-educative (arte plastice, literatura, teatru, muzica, dans) si sportive. Tema editiei 2006 este: Alternative pentru o viata sanatoasa. Tematica „Zilelor Tineretului” se va schimba de la an la an, în concordanta cu contextul socio-cultural curent. Pentru prima editie a „Zilelor Tineretului”, vor fi organizate manifestarile în cadrul a cinci sectiuni, respectiv: Arte plastice, Muzica, Teatru, Foto si Sport. Pe parcursul celor 5 zile ale evenimentului, vor fi organizate workshop-uri, dezbateri si conferinte atât pe teme specifice fiecarei sectiuni, cât si pe teme de interes general, competitii sportive si concerte tematice.
Programul festivalului va cuprinde manifestari artistice si sportive de genul:
? ateliere de lucru si creatie (caricatura si grafitty),
? expozitii de caricatura, fotografie si graffity,
? demonstratii de brakedance,
? activitati sportive în interior si în aer liber,
? piese de teatru si pantomima având ca actori tineri de diferite vârste,
? concerte în aer liber.

Centrul Teritorial ANSIT Constanta va invita cu acesta ocazie sa participati la acest eveniment prin delegarea unui numar de voluntari din cadrul asociatiei/organizatiei dumneavoastra care sa ne ajute cu organizarea si promovarea acestui eveniment în perioada 17 aprilie – 03 mai 2006.
În speranta ca veti gasi oportuna acesta manifestare, precum si a sustinerii ei din partea dumneavoastra asteptam raspunsurile pâna la data de 12.04.2006 ora 19.00, la nr fax: 0241/ 58.11.00 sau prin e-mail: ansitcta@digisoft.ro si ansitconstanta@yahoo.com.
Pentru mai multe informatii: persoana de contact Livia Iuliana LANGA, 0721 55 84 54, 0741 101 628, 0241 58 11 00.

Sus
Salvati Vama Veche participând la ecologizarea rezervatiei "2 Mai - Vama Veche" de 1 Mai!

In demersul sau, deja bine cunoscut ca „Salvati Vama Veche”, Asociatia pentru Conservarea Ariilor Protejate Bio-Cultural (APCAPBC) organizeaza in perioada 29.04-2.05.2006 o actiune de ecologizare în Vama Veche si 2 Mai si o campanie de informare asupra „prevederii 2%”, din Codul Fiscal, care permite contribuabililor persoane fizice sa directioneze 2% din impozitul lor pe venit catre o organizatie neguvernamentala.
Campania continua seria actiunilor de atragere a atentiei autoritatilor si opiniei publice asupra pericolului distrugerii din punct de vedere ecologic si cultural a zonei. Activitatile vor urmari informarea turistilor din Vama Veche si 2 Mai privind masurile de pastrare a mediului si de indepartare a deseurilor. Mizam, prin aceasta actiune, pe sensibilizarea turistilor privind necesitatea conservarii zonei, dar si pe implicarea lor activa pentru protejarea specificului peisagistic si bio-socio-cultural local prin utilizarea „prevederii 2%”, un sistem prin care cetatenii au posibilitatea sa decida in mod direct ce se intampla cu impozitele lor. Decat sa ajunga la stat, un procent din banii fiecaruia poate ajuta la pastrarea acestui spatiu al non-conformismului, al diversitatii culturale, al libertatii, spatiu pus in pericol de invazia turismului de masa, hotelier, in total contrast cu specificul cultural dobandit.

Aceasta actiune continua seria actiunilor de ecologizare, din anii trecuti, in cursul carora au fost colectati peste 5000 de saci de deseuri si au fost implicati peste 500 de voluntari. Pentru mai multe informatii privind activitatile asociatiei noastre sau mai multe informatii despre aceasta prevedere, vizitati www.salvativamaveche.ro, www.stufstock.com sau contactati-ne la email: m_tascu@yahoo.com sau cosminbarzan@yahoo.com, persoane de contact Miroslav Tascu, director de programe, Cosmin Bârzan, coordonator regional Constanta.

Sus
Parksandfest Tomis - invitatie la tentativa de doborâre a unui record Guinness!

2 tineri constanteni, pasionati de un tip anume de arta - anume sculptura in nisip, incearca o performanta unica: doborarea recordului Guinness pentru cel mai inalt castel de nisip, prin construirea pe plaja Modern a unui trunchi de piramida din nisip, de 10 metri inaltime, latura bazei de 7 metri, avand pe fete 4 basoreliefuri distincte reprezentand 4 zeitati.
Obiective :
• Doborarea recordului Guinness( tallest sandcastle)
• Realizarea in extrasezon a unei noi atractii turistice (festival/concurs international de sculptura in nisip)
• Culturalizare in masa
• Gasirea de parteneri si sponsori pentru realizarea in viitor a unui festival concurs international de sculptura in nisip

Se solicita voluntari pentru realizarea pretentiosului obiectiv, propus a se derula in perioada 20 aprilie 21 mai 2006!
Persoana contact :
Belecciu Claudiu Giorson
0341808756 , 0729275584
bcgiorson@yahoo.fr
www.nisip.3x.ro
Sus
VOLUNTARIATUL SI DREPTURILE COPIILOR

Toti voluntarii Centrului de Voluntariat sunt extrem de incantati de activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare intr-o casa de copii din orasul nostru. De-abia asteapta sa intre in contact cu copiii, sa-i ajute, sa se joace cu ei. Dar oare zelul lor este de ajuns?
Eu cred ca este esential sa cunoastem macar cateva din prevederile legale referitoare la drepturile copiilor.
Asa ca m-am informat si am gasit doua legi foarte interesante si folositoare. In primul rand, “Conventia ONU cu privire la drepturile copiilor” si , in al doilea rand, “Legea nr. 272/2004”. Pentru acest numar al revistei am extras cateva articole care mi s-au parut mai importante din “Conventia ONU cu privire la drepturile copiilor”. Mai intai, trebuie sa stiti despre aceasta conventie ca are 54 de articole si a fost adoptata de Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite la 20 noiembrie 1989. De atunci, a fost ratificata de peste 140 de tari din intreaga lume, inclusiv de Romania prin “Legea nr. 18/1990 pentru ratificarea Conventiei cu privire la drepturile copilului”.

Articolul 3, alin.1: “In toate actiunile care privesc copiii, intreprinse de institutiile de asistenta sociala publice sau private, de instantele judecatoresti, autoritatile administrative sau de organele legislative, interesele copilului vor prevala.”
Articolul 6: “1. Statele parti recunosc dreptul la viata al fiecarui copil.
2. Statele parti vor face tot ce le sta in putinta pentru a asigura supravietuirea si dezvoltarea copilului.”
Articolul 13, alin.1: “Copilul are dreptul la libertatea de exprimare; acest drept cuprinde libertatea de a cauta, de a primi si a de difuza informatii si idei de orice natura, indiferent de frontiere, sub forma orala, scrisa, tiparita sau artistica ori prin orice alte mijloace, la alegerea copilului.” Articolul 14, alin.1: “Statele parti vor respecta dreptul copilului la libertatea de gandire, de constiinta si religie.”
Articolul 19, alin.1: “Statele parti vor lua toate masurile legislative, administrative, sociale si educative corespunzatoare, in vederea protejarii copilului impotriva oricaror forme de violenta, vatamare sau abuz, fizic sau mental, de abandon sau neglijenta, de rele tratamente sau de exploatare, inclusiv abuz sexual, in timpul cat se afla in ingrijirea parintilor sau a unuia dintre ei, a reprezentantului ori reprezentantilor legali sau a oricarei persoane careia i-a fost incredintat.”
Articolul 28, alin.1: “Statele parti recunosc dreptul copilului la educatie”.

In opinia mea, acestea sunt cateva din cele mai importante articole ale Conventiei. Fericirea copiilor sta in puterea noastra, a tuturor. Cunoscandu-le drepturile, putem sa le aparam si sa le respectam. Impreuna, le putem da o sansa copiilor de pretutindeni de a fi fericiti, pentru ca toti sunt egali si au aceleasi drepturi. Conventia se aplica tuturor, asa cum este prevazut in articolul 2, alin.1.
Articolul 2, alin.1: “Statele parti se angajeaza sa respecte si sa garanteze drepturile stabilite in prezenta conventie tuturor copiilor din jurisdictia lor, indiferent de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau alta opinie, de nationalitate, apartenenta etnica sau originea sociala, de situatia materiala, incapacitatea fizica, de statutul la nastere sau statutul dobandit al copilului ori al parintilor sau al reprezentantilor legali ai acestuia.”

Voluntar Ionascu Andreea, Colegiul National “Mihai Eminescu”, clasa 11A

Sus
Invitatie pentru voluntarii constanteni din partea Centrului de Resurse pentru Comunitatile de Romi

Cu ocazia zilei de 8 Aprilie, Ziua Internationala a Romilor, Centrul de Resurse pentru Comunitatile de Romi in colaborare cu Agentia Nationala pentru Romi, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii si Asociatia "Sanse Egale", vor organiza o serie de manifestari in cadrul proiectului "CHIAR DIFERITI - ACELASI SANGE !" - O campanie sociala de prevenire si combatere a prejudecatilor si discriminarii fata de cetatenii romani de etnie roma (Programul Phare Dezvoltarea Socetatii Civile - Democratie si drepturile omului):
• Expozitie pe tema Holocaustului - sambata 8 aprilie 2006, ora 10.00, in foaierul Teatrului National Bucuresti. Expozitia urmareste atragerea atentiei publicului larg asupra suferintei si nedreptatilor savarsite impotriva romilor in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial. Expozitia, denumita "Romii de ieri, romii de azi", va include materiale (foto si proiectii video) despre ceea ce se intampla in zilele noastre, atat sub aspect pozitiv, cat si negativ: evacuari, sinistrati, cultura, traditii si port.
• Expozitie de carte - sambata 8 aprilie 2006, ora 10.00, in foaierul Teatrului National Bucuresti. Vor fi prezentate carti in limba romani si bilingve (romani/romana).
• Concert - sambata 8 aprilie 2006, ora 17.00, in fata Teatrului National Bucuresti. Evenimentul va fi sustinut de formatia multietnica Nightlosers si solistul rom Tudor Lakatos. Concertul va fi urmat de Gala Societatii Civile Rome, manifestare organizata de Agentia de Dezvoltare Comunitara "Impreuna" si Alianta Civica a Romilor, in sala Afiteatru, TNB
Va asteptam !

Adrian Munteanu
Coordonator de Programe / Program Cooordinator
Centrul de Resurse pentru Comunitatile de Romi
Resource Center for Roma Communities
Str. Tebei nr. 21
400305 Cluj-Napoca, Romania
Tel: 0040 264 420474
Fax: 0040 264 420470
E-mail: amunteanu@romacenter.ro
Web: www.romacenter.ro

Sus
RETETA PENTRU UN AN BUN, in activitatea de voluntariat

- Se iau 12 luni si se curata foarte bine de amaraciune, mandrie, ura, invidie, frica, irascibilitate si stress.
- Se imparte fiecare luna in 28 - 31 zile,dupa caz, astfel ca proviziile sa ajunga exact 1 an!
- Fiecare zi se prepara separat: 1 parte munca,1 parte liniste, 1 parte veselie si umor. Se mai adauga 3 linguri optimism,1 lingurita toleranta, opriza de bun simt si ... o picatura de speranta!
- Peste aluatul astfel obtinut se toarna apoi dragoste din belsug!
- Preparatul gata facut se impodobeste cu un buchetel de curaj si incredere in sine.
- Se serveste zilnic, cu bucurie, la o ceasca de cafea invioratoare si cu incredere inepuizabila in Dumnezeu!
- Prezenta reteta nu se compenseaza, ea este gratuita si se transmite liber de la om la om, insotita de urarea "LA MULTI ANI !"

Anonim

 
  Studiu de caz
NEW ELDORADO – Blestemul de la Rosia Montana

In data de 23 martie, ora 18 la Casa de Cultura a Sindicatelor din Constanta in cadrul Saptamanii Europei, echipa “Salvati Rosia Montana” www.rosiamontana.org a organizat proiectia filmului NEW ELDORADO (www.neweldoradofilm.com) al regizorului Tibor Kocics, astfel sute de persoane au aflat de blestemul aurului de la Rosia Montana, blestem ce influenteaza viata a mii de oameni, dar nu foarte multi dintre noi stiu exact ce se intampla in Rosia Montana dincolo de conflictul existent. In cadrul evenimentului New Eldorado de la Constanta, pe langa vizionarea propriu zisa, au fost prezentate o serie de proiecte de dezvoltare alternativa derulate in cadrul campaniei Salvati Rosia Montana, dar si dificultatile de realizare a acestora din cauza cadrului legislativ nefavorabil. Special pentru acest eveniment membrii ai Campaniei Salvati Rosia Montana, printre care si coordonatorul programelor de dezvoltare alternativa, au fost prezenti pentru a raspunde intrebarilor publicului. Cu aceasta ocazie s-a facut lansarea site-ului www.buciumanii.ro, site de promovare turistica a comunei invechinate cu Rosia Montana, care va fi si ea afectata de proiectul minier. Proiectul Dezvoltarea durabila in Bucium, sustinut financiar de Fundatia pentru Parteneriat, are ca obiective promovarea zonei Bucium ca zona turistica importanta a Muntilor Apuseni si cresterea capacitatii localnicilor din comuna de a initia si dezvolta activitati generatoare de venit.

Campania Salvati Rosia Montana nu este doar o campanie impotriva mineriului la suprafata ci si una pentru dezvoltarea durabila a zonei. Perceputa ca zona monoindustriala in special de catre investitori, Rosia Montana reprezinta, de fapt, o regiune cu renumite vestigii arheologice, traditii si obiceiuri care fac parte din identitatea locului la fel de mult ca mineritul. Mineritul a creat, pe de alta parte, nu sistem de obiecte, obiceiuri si traditii care pot fi exploatate la nivel turistic. Rosia Montana este cea mai veche localitate miniera din Romania atestata documentar, de aproximativ 1870 de ani. Pe teritoriul Rosiei Montane se afla un centru istoric renumit prin arhitectura si vechimea constructiilor, diferite constructii administrative, economice, social-culturale, un muzeu al mineritului unicat prin piesele detinute, case memoriale, o rezervatie arheologica si multe alte bogatii geologice. Importanta Alburnus Maior (numele roman al Rosiei Montane) a fost covarsitoare in perioada daco-romana, dovezi ale acesteia pastrandu-se pana astazi: faimoasele galerii romane si dacice, unice in Europa prin gradul de conservare, maiestria tehnicii si dimensiuni.
Prezenta investitorilor canadieni in zona a creat un curent defavorabil dezvoltarii alternative mineritului, a activitatilor agroturistice, eco-turistice, a agriculturii sau mestesugurilor traditionale. Aceasta reprezinta problema de baza cu care se confrunta comunitatea din Rosia Montana si problema pe care Campania Salvati Rosia Montana incearca sa o rezolve. Stagnarea tuturor acestor activitati a inceput in 1997, moment in care Gabriel Resources Ldt. si-a anuntat intentia de a exploata aurul din Rosia Montana prin procedeul exploatarii la suprafata cu cianuri. Desi compania nu detine inca licenta de exploatare si proiectul nu are inca autorizatile necesare, Rosia Montana este asociata doar cu ideea exploatarii aurifere cu cianuri, impiedicand astfel orice alt tip de dezoltare alternativa mineritului.
In prezent exista cateva initiative locale in domeniul agroturismului umand ca in viitor turismul sa se dezvolte si datorita numeroaselor posibilitati de petrecere a timpului liber: excursii pe jos sau cu bicicleta, fotografie, bird watching, calarie, vizitarea caselor memoriale si a vestigiilor arheologice, ski, snowboarding, sanie.

Echipa „Salvati Rosia Montana”
Pentru mai multe informatii: Sorana Olaru Zainescu, Asociatia Aurarilor "Alburnus Maior” Mobil: 0745-188444, E-mail: sorana@rosiamontana.ro

Sus
 
  Oportunitati de instruire  
  Posibilitati de instruire oferite de Patronatul IMM Constanta:

- Cursuri intensive “European Computer Driving Licente” (ECDL)
Module
? Concepte de baza ale Tehnologiei Informatiei
? Utilizarea computerului si organizarea fisierelor
? Procesare de text
? Calcul tabelar
? Baze de date
? Prezentare
? Informatie si comunicare
- Cursuri de auditori pentru sistemele de management al calitatii ISO 9001:2000
- Cursuri pentru perfectionarea personalului din domeniul securitatii si sanatatii in munca
- Cursuri “Managementul Culturii Organizationale”
Module,
? Identificarea si Evaluarea culturii organizatiei
? Misiunea, Viziunea si Valorile organizationale
? Stilul de conducere al managementului – Leadership
? Managementul Performantei Organizationale
? Team Building
? Echipele de lucru – secretul echipelor de succes
? Comunicarea – o arta a conversatiei?
? Dezvoltarea de strategii si selectarea celor mai potrivite tactici
? Dezvoltarea si cultivarea spiritului creativ in organizatie
Afaceri Europene
? Institutii si mecanisme ale Uniunii Europene
? Politici comune ale Uniunii in domeniile socio-economice cheie
? Fondurile Uniunii pentru dezvoltarea organizatiilor publice si private
? Legislatie comunitara

- Cursuri “Dezvoltarea Resurselor Umane”
- Cursuri “Managementul Proiectelor”
? Abordari diferite ale Managementului de Proiect
? Stabilirea obiectivelor
? Alegerea echipei de proiect
? Planificarea – resurse de timp, bani si oameni
? Managementul Riscurilor
? Planurile de contingenta
? Monitorizarea si evaluarea proiectului
? Evaluarea Performantelor Proiectului

Sus
CEDER Constanta ofera programe de informare, comunicare si formare profesionala pentru fermieri

Centrul Regional pentru Dezvoltare Rurala Durabila s-a infiintat ca asociatie in 2003, avind ca membrii fondatori Organizatia Neguvernamentala CENTRAS- “Centrul Regional de Resurse pentru Organizatii Neguvernamentale”, “Grupul Scolar Agricol Castelu” si “Asociatia Profesionala Info-Agro-Construct-Medgidia”.

Misiunea si domeniul de activitate a CEDER-ului este de a promova si a sprijini dezvoltarea durabila a comunitatilor rurale prin sustinerea procesului dezvoltarii si consolidarii capacitatii factorilor cheie care pot contribui la cresterea economiei rurale, la imbunatatirea vietii in localitatile rurale precum si la protejarea mediului inconjurator.
Principalele servicii oferite de CEDER- sunt de informare si comunicare pentru fermieri, privind politicile europene si programele de finantare si o baza de date privind potentiali parteneri, finantatori. Acestea vizeaza si manageri ai unitatilor economice din mediul rural, reprezentanti alesi si functionari din institutiile administratiei publice, cadre didactice si conducatori de institutii de educatie din si pentru agricultura si dezvoltare rurala, reprezentanti ai organizatiilor neguvername-ntale si lideri ai comunitatilor rurale.
In aceasta idee CEDER a semnat in data de 29 Martie 2006, un protocol de colaborare- Carta b2europe, ce presupune crearea de aliante intre partenerii locali in vederea sprijinirii mediului de afaceri, asigurarea accesului mai usor IMM-urilor la serviciile oferite de institutii, organizatii si retele.
Deasemenea CEDER- este autorizat in conformitate cu OG nr.129/2000 pentru organizarea de cursuri de formare profesionala in agricultura (fermieri) in concordanta cu standardele UE in domeniu. Datorita acestui fapt participantii pot beneficia de drepturile si avantajele oferite de detinerea certificatelor emise, in urma cursurilor, precum si recunoasterea statutului de fermier, accesul la programele europene de finantare pentru fermieri.
Domeniile de formare sunt:
-tehnician in agricultura,
-zootehnist;
-horticultor;
-agricultor culturi de cimp.
Formarea abilitatilor de pornire si dezvoltare a afacerilor, de planificare si de management al intreprinderilor si organizatiilor.
In prezent CEDER-desfasoara un proiect in parteneriat cu Agentia Nationala pentru Tineret, ce vizeaza stimularea creativitatii tinerilor in domeniul economic si social. Principalul obiectiv urmarit este constientizarea in rindul tinerilor liceeni, din scolile cu profil agricol, de valoarea patrimoniului rural, dar si modalitati de volorificare a acestuia. Proiectul are ca perioada de desfasurare 15.03-14. 06. 2006 beneficiind si de expertiza in domeniul afacerilor a D-ului Colin Nelson, voluntar Peace Corps in Romania.


Teodora Crainic, asistent director CEDER Constanta

Date de contact:
D-ul Ionica Bucur –director executiv
e-mail: ceder@canals.ro
D-ul Constantin Livadariu- director de programe
e-mail: livadariu_g@yahoo.com
D-soara Teodora Crainic- asistent director
e-mail: ceder-office@canals.ro

Sus
 
  Voluntariatul international, o noua oportunitate

Yap Romania va ofera si in acest an posibilitatea de a lua parte la taberele internationale de voluntariat.

O tabara de voluntariat este locul unde oameni de rase, ideologii si nationalitati diferite traiesc si muncesc impreuna timp de doua pana la patru saptamani in cadrul unui proiect sustinut de o organizatie locala. Majoritatea taberelor de voluntariat se desfasoara in timpul verii si cuprind intre 10 si 20 de participanti. Acestia desfasoara o activitate de voluntariat si in timpul taberei interactioneaza si muncesc impreuna cu membrii comunitatii locale. Voluntarii reprezinta o forta multiculturala, internationala de munca. Aceasta este o tabara de voluntariat si functioneaza! Taberele de voluntariat asigura tinerilor oportunitatea de a combina energiile proprii si abordeaza impreuna probleme importante ale viitorului planetei noastre. Fie ca lucreaza la un centru pentru copii in Paris, intr-un proiect pentru protectia mediului in Colorado sau in cadrul unor ateliere de munca in Sri Lanka, eforturile voluntarilor contribuie la realizarea pacii mondiale. Proiectele se impart in trei categorii largi: munca fizica, precum constructii, plantari sau renovari; activitati sociale, adesea cu copii, pesoane in varsta sau persoane cu dizabilitati; sau studiu, unde munca si invatatura sunt combinate. De exemplu, in Italia asociatia ATHLA organizeaza activitati pentru tinerii handicapati (fizic/mental). Voluntarii vor fi nevoiti sa organizeze diferite jocuri si excursii.Datorita acestei experiente, ei vor putea sa priveasca viata si din alt punct de vedere. Taberele de voluntariat se adreseaza unei categorii foarte largi de tineri pentru ca o minte deschisa conteaza mult mai mult decat o anumita calificare sau anumite abilitati. Participantii care nu sunt calificati pentru anumite activitati sunt incurajati sa-si imbogateasca abilitatile. Adesea stereotipurile culturale trebuie depasite pentru a asigura o reprezentare egala in cadrul muncii a muncii prestate in mod traditional atat de femei cat si de barbati. In timpul acestui proces de invatare voluntarii ar putea fi nevoiti sa caute echilibrul intre munca eficienta si acceptarea greselilor datorita lipsei de experienta. O tabara de voluntariat reprezinta, de asemenea, o oportunitate de a invata de la oameni de diferite de varste. In general, voluntarii au varstele cuprinse intre 18 si 35 de ani, dar, cu toate acestea, nu exista limite de varsta. Munca cu persoane diferite ca varsta ar putea fi o adevarata provocare pentru unii voluntari, dar totusi poate fi interesant sa faci parte dintr-un grup unit de un scop comun.
O tabara de voluntariat este ceea ce fiecare voluntar o face sa fie. Acesta necesita cautarea oportunitatilor, stabilirea lucrurilor care trebuie facute, asumarea responsabilitatii. Un participant la o tabara de voluntariat ar trebui sa se simta la fel de important in reusita taberei precum sunt organizatorii. Tabrele de voluntariat urmaresc incurajarea initiativei din partea individului si ofera bineinteles, multa distractie!
Taberele de voluntariat promoveaza egalitatea intre oameni, in viata de zi cu zi. Taberele incurajeaza forme alternative pentru viata comunitatii, cu obiectivul cresterii nivelului de toleranta si facilitarii intelegerii intre oameni.
Participantilor la taberele internationale de voluntariat li se asigura cazarea si masa pe timpul desfasurarii proiectului. Cheltuielile care trebuie suportate de catre participanti sunt descrise mai jos. De asemenea, cheltuielile de transport dus-intors la locul de desfasurare a proiectului, precum si cele de asigurare, viza si banii de buzunar revin participantilor la tabere.

Conditii de participare
Orice persoana se poate inscrie si participa la o tabara organizata de partenerii YAP Romania. Pentru aceasta, trebuie sa completeze in limba engleza formularul pe care il poate descarca de pe site, sa achite taxa de inscriere si sa ne trimita formularul. In termen scurt va fi anuntata daca a fost acceptata sau nu inntr-una din tabere alese.
Participantilor la taberele internationale de voluntariat li se asigura cazarea si masa pe timpul desfasurarii proiectului. Cheltuielile care trebuie suportate de catre participanti sunt descrise mai jos. De asemenea, cheltuielile de transport dus-intors la locul de desfasurare a proiectului, precum si cele de asigurare, viza si banii de buzunar revin participantilor la tabere. Mentionam ca organizatorii isi rezerva dreptul de a solicita informatii suplimentare care pot lua forma unui formular, CV sau scrisoare de motivare.

Limita de varsta:
Orice persoana se poate inscrie si participa la o tabara organizata de partenerii YAP Romania. In cazul tinerilor sub 18 ani, solicitam acordul scris al parintilor.
Prin exceptie, organizatorii taberelor pot solicita ca participantii sa se incadreze in anumite limite de varsta (acest lucru este precizat pe pagina noastra de internet, in descrierea taberei).

Taxa de inscriere:
- pentru taberele din Europa: 50 de Euro,
- pentru taberele din Marea Britanie, Asia si Africa: 100 de Euro,
- pentru taberele din S.U.A.: 250 de Euro.

Taxa de inscriere se achita in lei, la cursul zilei comunicat de BNR, prin virament bancar in contul nr. RO57BTRL01301205966524XX deschis la Banca Transilvania, Cluj-Napoca.
Taxa de inscriere este cu 10 Euro mai mare in cazul in care se solicita inscrierea simultana in doua tabere.
Taxa de inscriere se returneaza, minus 10 Euro, in cazul in care voluntarul nu este acceptat in nici una dintre taberele alese initial si nu este dispus sa aleaga alte tabere.
Taxa de inscriere nu se returneaza in cazul in care voluntarul se retrage dupa ce a fost acceptat in una din taberele alese. Voluntarul isi asuma responsabilitatea taberelor alese si nu va putea solicita returnarea taxei de inscriere pe motiv ca nu a fost atent la completarea datelor referitoare la tabara,dupa primirea acceptului de la organizatia partenera.
Taxa de inscriere nu se returneaza in cazul in care nu se primeste viza (pentru statele unde este nevoie).
Pentru taberele de SUA si UK, pe langa taxa de inscriere se va percepe o taxa reprezentand garantie.Voluntarul va fi informat de toate conditiile de inscriere in taberele de SUA si UK inainte de inaintarea formularului de inscriere.
Extra taxa poate fi solicitata, prin exceptie, de catre organizatorii taberelor (acest lucru este precizat pe pagina noastra de internet, in descrierea taberei).
O eventuala extra taxa impusa de organizatori nu este inclusa in taxa achitata catre YAP-Romania si se va achita direct catre organizatori.

Persoanele interesate vor gasi informatii suplimentare pe pagina de internet a Yap Romania http://www.yap.ro/tabere.asp.
Fomularul de inscriere se poate obtine de la sediul YAP-Romania sau de pe site-ul organizatiei, in format electronic.

Sus
Peace Corps - despre cum o idee poate schimba lumea

Corpul Pacii (Peace Corps) este un exemplu viu despre cum o idee are puterea de a schimba in bine lumea in care traim. Organizatia a fost creata in anul 1961 de Presedintele John Kennedy cu scopul de a promova pacea si prietenia in lume, prin intermediul unor voluntari americani care contribuie la progresul social, economic si uman al tarilor unde activeaza. Pana in prezent, mai mult de 180.000 de americani au voluntariat in 138 de tari.

Corpul Pacii are trei scopuri simple, dar cu impact:
• Sa ajute natiunile tarilor interesate in nevoia lor de specialisti.
• Sa promoveze o mai buna cunoastere a poporului american din partea poporului gazda.
• Sa promoveze o mai buna intelegere a celorlalte popoare din partea poporului american.

Voluntarii Corpului Pacii (PCV) construiesc relatii intre oameni care, in esenta, devin fundamentul pacii. Ei continua traditia colaborarii si parteneriatului cu oameni din toata lumea pentru a imbunatati conditiile primare si a crea ocazii noi, invata sa vorbeasca limba locala si de asemenea invata sa traiasca in comunitatile in care lucreaza. In tot timpul acestui proces, voluntarii reprezinta si impartasesc cultura si valorile diverse ale americanilor. La intoarcerea lor in Statele Unite, voluntarii vor contribui la largirea orizontului celorlalti americani de cunoastere a lumii, aducand cu ei propria lor intelegere a culturii, obiceiurilor, limbilor si traditiilor altor popoare.

Corpul Pacii in Romania a inceput in 1991 si, in acest timp, mai mult de 500 voluntari au activat in 4 sectoare, dupa cum urmeaza:
? Predarea limbii engleze ca limba straina (TOEFL)
? Dezvoltare comunitara economica (CED)
? Dezvoltarea organizatiilor de tineret, sanatate si servicii sociale (HSY / CETY)
? Educatia si managementul problemelor de mediu (ENV)

Corpul Pacii Romania se axeaza pe arii de prioritate identificate de institutii din Romania, precum si pe anumite obiective de dezvoltare, si plaseaza persoane calificate din America in diferite organizatii romanesti pentru a veni in intampinarea nevoilor acestora, pe o perioada de 2 ani. Sensibili la aspecte culturale romanesti, voluntarii si personalul lucreaza in stransa legatura cu partenerii lor locali pentru a facilita un schimb de idei, aptitudini si expertiza, ceea ce conduce la dezvoltarea profesionala si personala a tuturor celor implicati. Lucrand si locuind in preajma colegilor lor romani, voluntarii si romanii construiesc prietenii trainice. Iar la intoarcerea acestor voluntari in Statele Unite, ei vor promova o mai buna intelegere in randul americanilor a ceea ce inseamna Romania si poporul roman.
In momentul de fata, exista mai mult de 100 de voluntari in comunitati din toata tara.

Voluntarul Peace Corps Colin Nelson a sosit in Constanta in Decembrie 2004, si lucreaza in colaborare cu CEDER, Centrul Regional pentru Dezvoltare Rurala Durabila. La CEDER, el a desfasurat o serie de activitati precum cursuri de instruire in scopul dezvoltarii abilitatilor de lucru cu calculatorul pentru fermieri si training pentru potentialii antreprenori in tehnici de dezvoltare a unor mici afaceri. Momentan, el este implicat intr-un program de instruire a tinerilor din Liceul Castelu in cadrul caruia acestia invata cum sa conduca o mica afacere, utilizand tehnici inovative de implicare participativa. Studentii formeaza echipe care trebuie sa realizeze in cadrul unui joc de rol mici afaceri de familie, trebuie sa-si administreze resursele disponibile, si sa rezolve problemele neasteptate care pot aparea pe parcurs. Toate acestea vor fi supervizate de catre trainer. De-a lungul acestui proces elevii vor avea o viziune imbunatatita asupra beneficiilor realizarii unei mici afaceri, precum si asupra riscurilor acesteia.

Colin Nelson, voluntar Peace Corps

Informatii suplimentare la tel. 0241/522012, sediul CENTRAS Constanta.

 
  Oportunitati de finantare

Granturi unde exista termene limita:

1. Programul eTEN Cerere de finantare 2006/1

- eTEN este Programul Comunitar European destinat sa sprijine desfasurarea de servicii bazate pe retele de telecomunicatii (e-servicii), cu o dimensiune trans-europeana.
Programul eTEN este grupat in 6 teme [en]: eGovernment; eHealth and eHealthcare; eInclusion; eLearning; Services for SMEs; Trust and Security services components.
Obiective: Acest program se concentreaza in mod deosebit pe serviciile publice, in special in domeniile in care Europa detine un avantaj competitiv. Programul urmareste sa accelereze asimilarea de servicii care sa sustina modelul social European al unei societati cuprinzatoare, coezive.
Solicitanti: Solicitantii trebuie sa fie consortii legale din una din cele 25 de state membre ale Uniunii Europene, din Romania sau Bulgaria.
Consortiile trebuie sa fie formate din administratii publice locale si nationale, societati comerciale si organizatii non-profit. Partenerul principal al unui asemenea consortiu (si cel ce va raspunde in fata finantatorului) trebuie sa fie din zona administratiei publice.

Activitati
In aceasta categorie intra:
Actiuni de tip 1. Cercetarea initiala: conceperea initiala si cercetarea rezultatelor in cadrul unei faze pilot.
Actiuni de tip 2. Validarea pietii: validarea pietii, faza in care sa fie testat prototipul.
Conditii:Finantarea pentru cele doua tipuri de actiuni ia urmatoarele forme:
1. Pentru Actiunile de tip 1: cofinantarea costurilor eligibile va fi de maxim 30% din totalul costurilor inregistrate de catre partenerii din consortiu;
2. Pentru Actiunile de tip 2: cofinantarea costurilor eligibile va fi de maxim 50% din totalul costurilor inregistrate de catre partenerii din consortiu care opereaza cu modele de costuri maxime si 100% pentru cei care opereaza cu modele de cost aditionale. Aceasta finantare va fi limitata la un plafon de 10% din totalul investitiei estimate.
Bugetul destinat programului eTEN pentru 2006 este de 45.6 Milioane Euro.
Procentul proiectelor finantate dupa tipul actiunilor este:
- 60% din buget va merge spre finantarea proiectelor ce privesc Actiunile de tip 1;
- 40% din buget va merge spre finantarea proiectelor ce privesc Actiunile de tip 2.
Termene limita:Propunerile de finantare trebuie depuse exclusiv electronic, utilizand facilitatile puse la dispozitie de catre finantator pana la data de 19 mai 2006. Propunerile primite dupa aceasta data nu vor fi luate in considerare.
In cazul in care un solicitant va depune o succesiune de cereri de finantare (toate reprezentand acelasi proiect), finantatorul va examina ultima versiune primita inainte de termenul limita.
Calendarul desfasurarii evenimentelor:
1. 19 mai 2006: inchiderea cererii de proiecte;
2. 19 iunie - 7 iulie 2006: evaluarea proiectelor depuse;
3. octombrie 2006: comunicarea proiectelor castigatoare;
4. decembrie 2006 - martie 2007: semnarea contractelor de finantare.
Mai multe informatii se gasesc pe www.finantare.ro

2.Programul comunitar de actiune in domeniul sanatatii publice - Apel de propuneri pentru 2006
Programul urmareste sa contribuie la asigurarea unui nivel inalt de protectie a sanatatii publice incurajand cooperarea intre statele membre si a celor ce urmeaza sa adere. Pe langa cele 25 de state membre a Uniunii Europene pot aplica pentru acest porgram si tari precum Bulgaria, Romania, Turcia, Liechtenstein si Norvegia. Acest program a fost stabilit prin Decizia nr. 1786/2002/EC a Parlamentului European si a Consiliului European, din 23 septembrie 2002.
In aprilie 2003 a intrat in vigoare Memorandumul de Intelegere intre Comunitatea Europeana si Romania privind participarea Romaniei la Programul comunitar de actiune in domeniul sanatatii publice (2003-2008).
Obiective
1. imbunatatirea informatiilor si a cunostintelor pentru dezvoltarea sanatatii publice;
2. cresterea capacitatii de raspuns rapid si coordonat impotriva agresiunilor aduse sanatatii;
3. promovarea sanatatii si prevenirea bolilor prin includerea determinantilor starii de sanatate in toate politicile si activitatile.
Solicitanti: Pot elabora proiecte entitati juridice cu activitate in domeniul sanatatii publice din Statele Membre, Islanda, Liechtenstein Norvegia, 3 state candidate sau in curs de aderare (Romania, Bulgaria si Turcia):
1. autoritati publice nationale (departamente guvernamentale, institutii de invatamant superior etc.);
2. organisme publice internationale si inter-guvernamentale;
3. ONG-uri;
4. organizatii private;
5. societati comerciale.
Organizatii din oricare din aceste tari pot depune proiecte ca partener principal sau sa actioneze ca partener asociat in orice proiect.
In afara celor 25 de state membre, apelul pentru depunerea de proiecte este deschis participarii Bulgariei, Romaniei si Turciei si tarilor din Zona de Comert Liber (EFTA - European Free Trade Association) si din Zona Economica Europeana (EEA- European Economic Area) in contextul Acordului asupra Zonei Economice Europene (Islanda, Liechtenstein si Norvegia).
Activitati
In aceasta categorie intra:
1. Activitati legate de sistemele de monitorizare si reactie rapida: activitati in retea sau de alte tipuri pentru monitorizarea sanatatii publice, informare la nivel national si colectare de date la nivelul Uniunii; activitati de combatere a pericolelor care ameninta sanatatea (inclusiv a bolilor majore) si de raspuns la evenimente neprevazute, organizarea de anchete; pregatirea, infiintarea si punerea in functiune a unor structuri coordonate adecvate de monitorizare a sanatatii si reactie rapida la pericolele care o ameninta; stabilirea unor actiuni privind sistemele de monitorizare si reactie rapida.
2.Activitati care au in vedere factorii determinanti ai sanatatii - dezvoltarea si derularea unor activitati de promovare a sanatatii si de prevenire a bolilor la nivelul tuturor politicilor Uniunii.
3.Activitati referitoare la legislatie: pregatirea instrumentelor legislative comunitare; evaluarea impactului legislatiei comunitare asupra sanatatii; coordonarea pozitiei Uniunii si a Statelor Membre cu privire la problematica sanatatii.
4.Activitati legate de consultare, cunoastere si informare: dezvoltarea si diseminarea de informatii si cunostinte pe teme de sanatate catre autoritati, specialisti si alti actori cheie, precum si catre publicul larg (inclusiv statistici, rapoarte, recenzii, analize si consiliere pe probleme de interes comun); activitati de informare si consultare pe teme de sanatate la nivelul Uniunii; schimburi de experienta si informatii pe teme legate de sanatate intre Uniune pe de o parte si autoritati si organizatiile competente pe de alta parte; invatamant si pregatire profesionala in domeniul sanatatii publice; dezvoltarea si mentinerea unor retele de schimb de informatii privind bunele practici; obtinerea de informatii stiintifice si consiliere din partea unor experti cu inalta calificare; promovarea unor proceduri adecvate in domeniul sanatatii publice, pe baza datelor stiintifice
5.Promovarea si coordonarea la nivel european intre ONG-urile cu activitate in acest domeniu.
Comisia Europeana acorda prioritate proiectelor care:
1. furnizeaza valoare adaugata la nivel european:
2. propunerile care genereaza importante economii de scara 1 la nivel european;
3. propunerile care implica cat mai multe tari eligibile si care se pot aplica oriunde;
4. propunerile care ofera ceva nou in relatie cu situatia existenta si care nu sunt de natura recurenta;
5. sprijina dezvoltarea politicii in domeniul sanatatii publice, la nivel comunitar;
6. acorda o atentie adecvata in a avea o structura de management eficient, un proces de evaluare bine definit si o descriere clara a rezultatelor asteptate;
7. include o diseminare adecvata a rezultatelor la nivel european catre publicul tinta corespunzator.
Conditii
Valoarea finantarii nerambursabile poate atinge, in principiu, maxim 60% din costurile totale eligibile ale proiectului. Totusi, in mod exceptional, o valoare maxima de 80% din costurile totale eligibile poate fi luata in considerare pentru proiectele care au o valoare adaugata europeana semnificativa (implicand intr-un mod substantial noile State Membre, tarile candidate si in curs de aderare).
Durata de derulare a proiectelor: maxim 3 ani.
Aplicantii ar trebui, de asemenea, sa se asigure ca proiectele lor nu reiau actiuni deja intreprinse in cele 8 Programe anterioare de sanatate publica, in cadrul "Planurilor de lucru" din 2003 si 2004 sau in cadrul altor Programe Comunitare de finantare si, daca e cazul, proiectele ar trebui sa se structureze pe actiuni deja intreprinse la nivel comunitar. Detalii legate de proiectele anterioare sunt disponibile in pagina internet de sanatate publica a Comisiei Europene.
Termene limita
Cererile de finantare se pot depune pana la data de 19 mai 2006, astfel:
Prin posta:
Executive Agency for Public Health
European Commission
CALL FOR PROPOSALS "PUBLIC HEALTH - 2006"
Batiment Jean Monnet
Rue Alcide de Gasperi
L-2920 LUXEMBOURG
Propunerile de proiecte pot fi depuse in orice limba oficiala a Uniunii Europene. Oricum, in scopul facilitarii evaluarii, o traducere in limba engleza ar fi de preferat sa insoteasca propunerea scrisa intr-o alta limba. In acest caz, aplicantii ar trebui sa depuna aplicatiile pe suport de hartie si in format electronic in limba proprie si in engleza (2 formulare de aplicatie pe suport de hartie si 2 pe CD-ROM).

Sus
 
  Si ei pot fi sportivi!

Multa lume are tendinta sa spuna sau sa creada ca persoanele cu diferite deficiente nu pot fi sportivi sau nu pot face sport, ceea ce e total gresit! Sportul este pentru toata lumea si poate fi practicat de orice fel de persoane, bineinteles daca este corespunzator adaptat individului. Persoanele cu dizabilitati au nevoie de supraveghere, instructori si programe sportive specifice.
Sporturile cu mingea cum ar fi: baschetul, voleiul chiar si fotbalul pot fi practicate de aceste persoane, cu conditia ca regulamentul sa fie modificat dupa caz si cum am spus mai sus, sub supraveghere. Gimnastica, atletismul, ping-pong-ul, dansul sunt sporturi care necesita instructor/ antrenor specializat. Practic orice sport poate fi adaptat sau modificat pentru a putea fi accesibil.
Pentru aceste persoane speciale, sportul poate fi un mod de exprimare, un mod de a avea o buna sanatate si de a-si dezvolta calitati ca: vointa, curaj, spirit de echipa, lupta pentru a invinge.
Sportul este si un mod de integrare in societate, de a arata celorlalti ca si ei se pot bucura de viata la fel ca si o persoana fara dizabilitati. Avem multe de invatat de la astfel de persoane iar faptul ca nu s-au dat batuti in fata sortii ne face sa-i admiram, sa-i ajutam si sa-i incurajam in activitatile lor.

Voluntar, Serban Ondina, eleva a Liceului Sportiv

Sus
VOLUNTARIATUL ESTE O ARTA

Entuziasti, cu o multitudine de aptitudini, ei contribuie la imbunatatirea relatiilor in cadrul comunitatii…Acestia sunt voluntarii.
Voluntariatul presupune urmarirea si atingerea unui scop general al societatii. In cadrul voluntariatului exista diverse mijloace pentru a atrage atentia persoanelor, spre a ajunge in final la un bine comun. Unul dintre aceste mijloace poate fi considerata arta.
Exista intr-adevar o corelatie intre arta si voluntariat, definita prin faptul ca artistii au folosit de numeroase ori arta drept o unealta de protest impotriva nepasarii si chiar a inrautatirii relatiilor sociale.

„Pictura nu este facuta pentru a decora un apartament, ea este un instrument de lupta defensiva si ofensiva contra dusmanului.”
Pablo Ruiz Picasso (1881 - 1972)

Evolutia artei a exercitat o influenta incontestabila asupra oamenilor. Arta reprezinta o modalitate de a face abstractii de cotidian si a trai sentimente greu de caracterizat in vorbe. Artistii nu detin un canon al frumusetii, rigurozitatii sau fotografierii realitatii, ci ei isi etaleaza sentimente si viziuni in ceea ce priveste societatea.
Printr-o extensie a termenului si activitatii de voluntariat, ajungem la aceea ce inseamna manifestul artei pentru ca cele doua au intr-adevar obiective comune: dragostea pentru frumos si oameni.

„Am facut acolo, ceea ce am putut si am facut-o cu placere pentru ca de data asta stiam ca lucram pentru popor.”
Pablo Ruiz Picasso

Voluntar Ciocan Veronica, studenta la Facultatea de Drept, anul I

Sus